Dinamica tracțiunii autovehiculului de proiectat Caracteristica de turație la sarcină totală Determinarea raportului de transmitere al transmisiei principale i0 Determinarea raportului de transmitere al primei trepte de viteză isv1 Etajarea schimbătorului de viteze 1.4.1 Etajarea după criteriul aceluiași interval de turații în fiecare treaptă (progresie geometrică) 1.4.2 Etajarea după criteriul aceluiași interval de viteză în fiecare treaptă (progresie armonică) Studiul performanțelor dinamice ale autovehiculului de proiectat Caracteristica de tracțiune F_(t.k)=f(V) la sarcină totală de funcționare a motorului cu ardere internă Caracteristica dinamică D_k=f(V) la sarcină totală de funcționare a motorului cu ardere internă Caracteristicile de demarare ale autovehiculului Caracteristica accelerațiilor a_k=f(V) la sarcină totală de funcționare a motorului cu ardere internă Caracteristica de demarare d_k=d_t (t) la sarcină totală de funcționare a motorului cu ardere internă Calculul și proiectarea schimbătorului de viteze Rolul, condițiile impuse schimbătorului de viteze Studiul soluțiilor constructive posibile pentru schimbătorul de viteze și alegerea soluțiilor constructive pentru proiectare Schema cinematică a schimbătorului de viteză Calculul distanței dintre axele arborilor Determinarea numerelor de dinți pentru roțile dințate Calculul parametrilor roților dințate Calculul forțelor din angrenaje Verificarea de rezistență a danturii angrenajului cilindric cu dinți înclinați Verificarea la oboseală prin încovoiere a piciorului dintelui Verificarea solicitării statice de încovoiere a piciorului dintelui la încărcarea maximă Verificarea la presiune hertziană, în cazul solicitării la oboseală a flancurilor dinților Verificarea la solicitare statică de contact a flancurilor dinților Calculul arborilor schimbătorului de viteză Alegerea rulmenților arborilor schimbătorului de viteză Soluția constructivă pentru treapta de mers înapoi Calculul și proiectarea punții automobilului Studiul soluțiilor constructive posibile pentru punte și alegerea soluțiilor constructive pentru proiectare Calculul forțelor Tabel cu dimensiunile adoptate pentru soluția constructivă aleasă
Dinamica tracțiunii autovehiculului de proiectat Caracteristica de turație la sarcină totală Caracteristicile motoarelor cu ardere internă sunt reprezentări grafice ale variației unor mărimi și indici de performanță ai motorului (puterea, momentul motor, consumul de combustibil, randamentul termic, etc.), în funcție de un anumit factor principal care influențează performanțele energetice și de economicitate (de exemplu: un parametru de regim - turația, sarcina, sau un parametru de reglaj - avansul la injecție, dozajul, etc.) considerat ca variabilă independentă. [5] Pentru studiul dinamicii tracțiunii autovehiculelor o importanță deosebită o are caracteristica de turație care prezintă dependența puterii efective, momentului motor efectiv, consumului orar de combustibil și a consumului specific efectiv de combustibil în funcție de turație atunci când motorul funcționează la diferite sarcini. Performanțele dinamice maxime se obțin atunci când motorul funcționează la sarcină totală. [2] La motorul cu aprindere prin comprimare (MAC) sarcina se reglează prin modificarea cantității de combustibil injectate în cilindru. [2] Caracteristica de turație la sarcină totală se ridică pentru poziția pârghiei de comandă a pompei de injecție la debit maxim de combustibil, de la sarcină turația minimă de funcționare nmin, până la turația maximă de funcționare nmax. [5] La motorul diesel puterea maximă este limitată de turația maximă admisibilă a motorului, datorită creșterii solicitărilor termo-mecanice sau a înrăutățirii desfășurării arderii. [5] Creșterea puterii este limitată înainte de atingerii valorii maxime de către un dispozitiv special - regulatorul limitator de turație. Zona de funcționare între turația de intrare în acțiune a regulatorului și turația maximă reprezintă „ramura de regulator”; în această zonă, variația puterii efective și a momentului efectiv este foarte abruptă într-un interval de turații relativ îngust, ceea ce asigură o bună stabilitate în funcționare la variații mari ale rezistențelor la înaintare. [2] Caracteristica de turație se poate determina pe cale analitică (în faza de proiectare a MAI poate fi estimată prin calcul). [2] "P" " " _"e" ="P" _"e.max" "∙" ["α∙" "n" /"n" _"P" "+β∙" ("n" /"n" _"P" )^"2" "-γ∙" ("n" /"n" _"P" )^"3" ] pentru n≤n_med P _e=P_(e.max)∙[α'∙n/n_P +β'∙(n/n_P )^2-γ'∙(n/n_P )^3 ] pentru n>n_med (1.2) Unde n_med=(n_M+n_P)/2 (1.3) nP - turația de putere maximă nM - turația de moment maxim În urma calculului rezistențelor la înainte, respectiv a puterilor necesare pentru învingerea rezistențelor la înaintare s-a constatat că pentru o obține viteza maximă impusă prin tema de proiect este necesar ca motorul cu ardere internă să dezvolte o putere de: P_Vmax=126,75 kW. nP - turația de putere maximă nM - turația de moment maxim nVmax - turația de viteza maximă M_e=9555∙P/n Raportul de turații la viteză maximă este: [4] ζ=n_Vmax/n_P (1.4) nVmax - turația de viteza maximă Se alege valoarea coeficientul zeta pentru un automobil echipat cu motor cu ardere prin comprimare (MAC) din literatura de specialitate [4]. ζ = 0,9 Adaptabilitatea motorului de autovehicul la tracțiune reprezintă capacitatea acestuia de a învinge rezistențe la înaintare cât mai mari prin posibilități proprii, mărind momentul motor la scăderea turației cauzată de creșterea rezistențelor la înaintare. [2] Se definește coeficientul de adaptabilitate al motorului: c_a=M_(e.max)/M_(e.P) >1 (1.5) Elasticitatea motorului de autovehicul reprezintă capacitatea acestuia de a realiza, prin domeniul său de turații în regim stabil de funcționare, o gamă cât mai largă de viteze de deplasare fără a fi necesară modificarea raportului de transmitere al schimbătorului de viteze. c_e=n_M/n_P <1 (1.6) În urma analizei parametrilor modelelor de autovehicule similare s-au obținut următoarele valori pentru cei doi coeficienți: ca = 1,157; ce = 0,483 Valorile coeficienților de formă pentru modelarea curbei de putere a motorului la sarcină totală pentru zona turațiilor joase: [2] α=(c_e^2-c_a∙(2∙c_e-1))/(1-c_e )^2 , β=(2∙c_e-〖(c〗_a-1))/(1-c_e )^2 , γ=(〖(c〗_a-1))/(1-c_e )^2 (1.7) α+β-γ=1 (1.8) Valorile coeficienților de formă pentru modelarea curbei de putere a motorului la sarcină totală pentru zona turațiilor ridicate: [2] α'=(c_e^2-〖3∙c〗_e-c_a)/(1-c_e )^2 , β'=(3-2∙c_a-c_e^2)/(1-c_e )^2 , γ'=(〖2-(c〗_e+c_a))/(1-c_e )^2 (1.9) α'+β'-γ'=1 (1.10) În urma calculelor se obțin următoarele valorile pentru cei șase coeficienți: α = 1,020; β = 0,567; ϒ = 0,587 α’ = 0,651; β’ = 1,698; ϒ = 1,349 Se definește funcția f(ζ). [4] f(ζ)=α’∙ζ+β’∙ζ^2-ϒ’∙ζ^3 (1.11) Se obține: f(0,9)=0,651∙0,9+1,698∙〖0,9〗^2-1,349∙〖0,9〗^3=0,978 Se calculează puterea maximă necesară a motorului cu ardere internă: P_max=P_Vmax/(f(ζ) ) (1.12) Se obține: P_max=126,75/(0,978 )=129,62 kW. Valoarea obținută se aproximează: P_e=130 kW. Turația de putere maximă a motorului se alege în funcție de media valorilor turațiilor de putere maximă pentru modele de autovehicule similare. nP = 3600 rot/min Turația de moment motor maxim se calculează din valoarea coeficientului de elasticitate al motorului. Se obține: n_M=c_e∙n_P=0,483∙3600=1740 rot/min. Turația minimă de funcționare a motorului: n_min=0,2∙n_P. [2] Se obține: n_min=0,2∙3600=720 rot/min. Turația de viteză maximă se calculează din raportul de turații la viteză maximă. Se obține: n_Vmax=ζ∙n_P=0,9∙3600=3240 rot/min. Regulatorul limitator de turație intervine la o turație mai mică sau cel mult egală cu turația de putere maximă propriu-zisă. [4] n_ir≤n_P (1.13) Se alege: nir = 3600 rot/min Turația maximă permisă de regulatorul limitator de turație: n_(max.r)=1,085∙n_P. [2] Se obține: n_(max.r)=1,085∙3600=3900 rot/min.
[1] Anghelache, G., „Dinamica autovehiculelor”, note de curs, Universitatea POLITEHNICA București, Facultatea de Transporturi, specializarea Autovehicule Rutiere, 2020. [2] Andreescu, C., „Dinamica autovehiculelor”, note de curs, Universitatea POLITEHNICA București, Facultatea de Transporturi, specializarea Ingineria Sistemelor de Propulsie pentru Autovehicule, 2019. [3] Untaru, M., Frățilă, Gh., șa, „Calculul și construcția automobilelor”, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1982 [4] Stoicescu, P.A., „Proiectarea performanțelor de tracțiune și de consum ale automobilelor”, Editura Tehnica [5] Popa, M.G., Negurescu, N., Pană, C., „Motoare Diesel - Procese”, Editura MATRIX ROM, București, 2003 [6] https://www.auto-data.net/en/ [7] https://www.automobile-catalog.com [8] Dobre, A. , „Transmisii pentru autovehicule”, note de laborator, Universitatea POLITEHNICA București, Facultatea de Transporturi, specializarea Autovehicule Rutiere, 2020. [9] Harald, N., Bernd, B., Joachim, R., Wolfgang, N., „Automotive Trasnmissions - Fundamentals, Selection, Design and Application (Second Edition), Editura Springer, Friedrichshafen and Stuttgart, 2010. [10] Cicone, T., „Organe de mașini”, note de curs, Universitatea POLITEHNICA București, Facultatea de Transporturi, specializarea Autovehicule Rutiere, 2019. [11] Tabacu, I., „Transmisii mecanice pentru autoturisme”, Editura Tehnică, București, 1999. [12] Filipoiu, D., I., Tudor, A., „Proiectarea transmisiilor mecanice”, Editura BREN, București, 2006. [13] Dobre, A., „Sisteme de frânare, direcție și suspensie”, note de curs, Universitatea POLITEHNICA București, Facultatea de Transporturi, specializarea Autovehicule Rutiere, 2020. [14] Mateescu, V., „Sisteme de frânare, direcție și suspensie”, note de curs, Universitatea POLITEHNICA București, Facultatea de Transporturi, specializarea Autovehicule Rutiere, 2015. [15] Bejan, N., „Fabricarea și repararea autovehiculelor”, note de curs, Universitatea POLITEHNICA București, Facultatea de Transporturi, specializarea Autovehicule Rutiere, 2020. [16] https://g-klasse.shop/product/rear-axle-4888-449-mercedes-g-class-460-axle-width-1-425mm?lang=en accesat la data de 22.01.2021
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.