Fabricarea și repararea autovehiculelor - Bolțul pistonului

Cuprins proiect Cum descarc?

Capitolul 1 Analiza conditiilor tehnico-functionale ale boltului pistonului
1.1 Rolul functional si solicitarile boltului pistonului
1.2 Conditiile tehnice impuse prin desenul de executie
1.3 Alegerea materialului pentru fabricare
Capitolul 2 Alegerea variantei optime de obtinere a semifabricatului
Capitolul 3 Elaborarea procesului tehnologic de prelucrare mecanica
3.1 Structura procesului tehnologic de fabricare
3.2 Desenul tehnic


Extras din proiect Cum descarc?

Capitolul 1 Analiza conditiilor tehnico-functionale ale boltului pistonului
1.1 Rolul functional si solicitarile boltului pistonului
Boltul pistonului (organul de articulatie) are rolul de a realiza articulatia dintre piston si biela la motoarele fara cap de cruce, el fiind montat in umerii pistonului si in piciorul bielei. Transmite forta de presiune a gazelor din cilindru de la piston la biela. [1]
Prin montarea cu joc a boltului fie in piston, fie in piciorul bielei fie in ambele piese se asigura miscarea de oscilatie a bielei fata de axa cilindrului. [1]
Boltul pistonului este supus unor solicitari mari produse de fortele de presiune a gazelor si de fortele de inertie ale pistonului echipat cu segmenti. Sub actiunea acestor forte apar solicitarile de incovoiere atat in sectiune transversala, cat si in sectiune longitudinala (solicitarea de ovalizare). Deoarece aceste forte sunt variabile, boltul pistonului este supus atat solicitarilor la oboseala, cat si solicitarii cu soc. Fortele precizate produc deformatia de incovoiere care determina o distributie neuniforma a presiunii dintre bolt si umerii pistonului. In conditii de rigiditate redusa a constructiei poate aparea ruperea umerilor pistonului in zona de racordare a acestora cu mantaua pistonului. De asemenea, boltul pistonului este supus si solicitarii de forfecare. [1]
Tensiunile si deformatiile care apar la aceste solicitari impun boltului sa aiba rezistenta mecanica si rigiditate ridicate. [1]
Boltul pistonului lucreaza in conditii grele de functionare atat datorita temperaturilor ridicate in umerii pistonului (120-150 ?C), cat si datorita frecarii semifluide care favorizeaza uzura. Regimul termic al boltului pistonului are un rol hotarator asupra ungerii. Nivelul regimului termic al boltului se limiteaza pe mai multe cai si anume: prin reducerea presiunii specifice dintre bolt si suprafetele de reazem, prin reducerea valorilor rugozitatilor suprafetelor, prin intensificarea alimentarii cu ulei a imbinarii, prin imbunatatirea calitatii lubrifiantului, pin marirea rigiditatii boltului. Intrucat miscarea de rotatie a boltului are un caracter alternativ, cu viteze periferice reduse aproximativ 1 m/s, nu se poate realiza ungerea in regim hidrodinamic. Pe de alta parte, alimentarea cu ulei se face cu dificultate si are, in general, un caracter discontinuu; ca urmare se instaleaza un regim semifluid de ungere. [1]
Cresterea uzurii accentueaza cresterea jocurilor din cupla bolt-umerii pistonului, amplifica solicitarea cu soc, pelicula de ulei este expulzata, uzura se amplifica. [1]
Figura 1.1 Schema de ansamblu piston-bolt-biela pentru calculul solicitarilor
Ungerea suprafetelor active: bolt-piston, bolt-biela.
Piciorul bielei sau/si umerii trebuie alimentati cu ulei atunci cand boltul este liber in aceste piese. Ungerea poate fi libera sau fortata. [1]
Ungerea libera se aplica mai ales motoarelor in patru timpi. Se prevad gauri in umerii pistonului si in piciorul bielei, acolo unde tensiunile sunt mai mici. [1]
Sensul fortei care actioneaza asupra boltului se schimba la motoarele in patru timpi in punctele moarte determinand aparitia unei depresiuni intre bolt si umar, respectiv intre bolt si piciorul bielei, depresiune ce favorizeaza patrunderea picaturilor de ulei din carterul motorului prin gaurile din umeri si piciorul bielei, printr-un usor fenomen de aspiratie. [1]
Ungerea fortata cu ulei sub presiune a ansamblului bolt-picior biela se realizeaza prin aductiune de ulei prin corpul bielei. La motoarele puternic solicitate se unge sub presiune si umarul pistonului, aducand ulei pe traseul corpul bielei -  piciorul bielei -  peretele sau interiorul boltului -  umarul pistonului. [1]
Pentru limitarea tensiunilor, deformatiei si uzurii se impun boltului urmatoarele cerinte: [1]
- Masa redusa pentru limitarea fortelor de inertie
- Rezistenta mecanica ridicata la oboseala
- Rigiditate ridicata
- Rezistenta mare la uzura
Aceste cerinte se asigura prin alegerea judicioasa a constructiei boltului pistonului, a materialelor si a tehnologiei de fabricatie.


Fisiere în arhivă (1):

  • Fabricarea si repararea autovehiculelor - Boltul pistonului.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

[1] Pana, C., ,,Constructia si calculul motoarelor cu ardere interna pentru autovehicule rutiere", note de curs, Universitatea POLITEHNICA Bucuresti, Facultatea de Transporturi, specializarea Autovehicule Rutiere, 2020.
[2] Bejan, N., ,,Fabricarea si repararea autovehiculelor", note de curs, Universitatea POLITEHNICA Bucuresti, Facultatea de Transporturi, specializarea Autovehicule Rutiere, 2020.
[3] Grunwald, B., ,,Teoria, calculul si constructia motoarelor pentru autovehicule rutiere", Editia a II-a revazuta si completata, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1980.
[4] Untaru, M., Fratila, Gh., sa, ,,Calculul si constructia automobilelor", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1982
[5] Popa, M.G., Negurescu, N., Pana, C., ,,Motoare Diesel - Procese", Editura MATRIX ROM, Bucuresti, 2003
[6] Marincas, D., Abaitancei, D., ,,Fabricarea si repararea autovehiculelor rutiere", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti


Banii înapoi garantat!

Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.


Descarcă acest proiect cu doar 5€

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.

1. Numele și adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

* Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi email-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:



* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!