Extras din proiect
Consideratii introductive
Prin transport rutier se întelege orice operatiune de transport care se realizeazã cu vehicule rutiere, pentru deplasarea persoanelor, mãrfurilor si bunurilor, chiar dacã vehiculul rutier este pe o anumitã portiune a drumului transportat la rândul sãu pe/de un alt mijloc de transport. Operatiunile si serviciile adiacente sau conexe transporturilor rutiere sunt considerate de asemenea operatiuni de transport rutier.
Întreaga activitate de transport rutier se realizeazã de cãtre operatori de transport rutier licentiati în conditiile O.G. nr. 44/1997 privind transporturile rutiere .
Elementele de bazã ale organizãrii activitãtii de transport auto sunt: cãile de circulatie, mijloacele de transport si sistemul de organizare a unitãtilor si procesului de transport .
Avantajele pe care le prezintã transporturile auto au determinat cresterea importantei si contributiei pe care o aduc în deplasarea mãrfurilor în trafic intern si international.
În raport de toate celelalte categorii de transport, transportul auto prezintã unele avantaje :
- asigurã transportul mãrfurilor din poartã în poartã (door to door) eliminând operatiunile costisitoare (transbordãrile), deteriorarea, pierderea sau avarierea mãrfurilor;
- realizeazã viteze comerciale mai mari decât în alte modalitãti de transport, contribuind la accelerarea circulatiei mãrfurilor;
- necesitã investitii valutare mai reduse, procesulde transport nepresupunând instalatii speciale si costisitoare (porturi, aeroporturi etc);
- permite transportul unei game largi de produse, în cazul produselor perisabile fiind aproape de neînlocuit;
- necesitã cheltuieli valutare reduse reclamate de plata taxelor de utilizare a soselelor, alimentãrii cu combustibil si pentru diurna si cazarea soferilor numai în cazul traficului international;
-sunt folosite aproape întotdeauna în sistemul transporturilor multimondale (în trafic combinat);
- permit încãrcarea mãrfii, la locul unde se aflã marfa, mijloacele având acces în orice loc (pe camp, în pãdure etc.);
- perisabilitatile în activitatea de transport sunt mai reduse, aproximativ cu 1-2% comparativ cu 8-10% la transportul pe calea ferata ;
- mijloacele auto de transport pot fi mai usor redirijate pe parcurs în functie de interesul expeditorului sau destinatarului;
- rulajul mijloacelor de transport auto este de doua ori mai ridicat decât al vagoanelor pe calea ferata ceea ce contribuie la accelerarea procesului de productie cu implicatii asupra cresterii eficientei.
În schimb, în raport cu celelalte mijloace de transport având o capacitate de transport mai redusa, transporturile auto au un nivel mai ridicat al pretului de cost, sunt dependente de conditiile meteorologice, de starea infrastructurii etc.
Preocuparea pentru cresterea capacitatii de transport a autocamioanelor a dus la aparitia unei game largi de mijloace, de la cele de capacitate mica si medie, pâna la cea de mare capacitate cum sunt autotrenurile de pâna la 60-80 de tone.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Impactul Activitatii de Transport Rutier asupra Mediului Inconjurator.doc