Extras din proiect
DECIZII ADOPTATE ÎN CONDIŢII DE CERTITUDINE
În activitatea managerială de luare a deciziilor se doreşte ca soluţia aleasă să fie optimă, adică cea mai bună.Trebuie făcută menţiunea importantă că optimizarea se face în raport cu un anumit criteriu şi că schimbarea criteriului conduce în general la alte rezultate 1(consecinţe). Astfel în problema repartizării mărfurilor la diverşi beneficiari, criteriile de optimizare pot fi costurile minime, parcursul minim, consumul minim de combustibil sau de energie etc, pentru fiecare criteriu obţinându-se rezultate diferite.
Pentru cazul des întâlnit în conducerea activităţii de transport feroviar, când luarea unei decizii trebuie să ţină seama de mai multe criterii (decizii materiale), un manager poate să aleagă soluţia optimă fie prin ierarhizarea criteriilor, fie prin recurgerea la teoria utilităţii.
A. Ierarhizarea criteriilor
În primul caz managerul construieşte matricea de selecţie a criteriilor, care conţine un număr n de criterii ....... .
În continuare dacă criteriul este mai important decât criteriul , atunci în celula de pe linia 1 şi coloana 2 se trece cifra 0, iar în celula de pe linia 2 şi coloana 1 se trece cifra 1. Trebuie menţionat că la intersecţia coloanelor şi liniilor de acelaşi criteriu nu se introduc cifre, ci se pune litera X. După completarea matricei se calculează sumele pe fiecare coloană în parte, iar coloana pe care se obţine valoarea cea mai mare stabileşte criteriul cel mai important, în baza carui se vor compara variantele posibile.
C1 – costul transportului (lei/tonă);
C2 – timpul necesar desfăşurării unui transport (h/transport);
C3 – consumul de combustibil (kg/tonă);
C4 – viteza de desfăşurare a transportului (km/h);
C5 – criteriu politic (locuri de muncă ≡voturi);
C6 – criteriu ecologic;
C7 – costuri de întreţinere a utilajelor.
Tab.2.1
Criteriul C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7
C1 X 0 0 0 0 1 0
C2 1 X 0 0 1 1 1
C3 1 1 X 0 0 1 0
C4 1 1 1 X 1 1 1
C5 1 0 1 0 X 1 1
C6 0 0 0 0 0 X 0
C7 1 0 1 1 0 1 X
5 2 3 1 2 6 3
În urma completării tabelului 2.1 se elimină criteriile C5 şi C7.
Se întocmeşte matricea decizională, conform datelorproblemei (vezi tab 2.6), unde în ultima linie s-au trecut valorile coeficienţilor de importanţă (vezi tab 2.7).
Tab 2.6
Criteriu
Varianta Cost Timp
necesar Consum
combustibil Poluare Cost
intretinere
Feroviar (V1) 11 11 14 7 14
Auto (V2) 17 12 18 18 12
Mixt (V3) 15 10 16 12 13
Kj 9.66 8.77 9 6.66 5.55
Deoarece utilităţile nu au aceeaşi importanţă, se alcătuieşte matricea coeficienţilor de importanţă în baza notelor de la 1 la 10 acordate de 5 specialişti. În acest fel se poate mări importanţa criteriilor de apreciere, permiţându-se astfel să se amplifice importanţa criteriilor care au o influenţă mai mare asupra eficienţei economice.
Tab 2.7
Criteriu
Specialist Cost Timp Consum Viteză Politic Poluare Întreţinere
S1 10 10 10 9 9 2 3
S2 10 10 9 9 1 7 1
S3 10 10 9 8 8 4 3
S4 10 9 10 9 3 8 1
S5 10 8 9 3 4 10 9
S6 8 7 9 8 5 9 8
S7 9 8 8 7 4 10 9
S8 10 9 10 8 7 8 7
S9 10 8 7 3 9 2 9
Media aritmetică (Kj) 9.66 8.77 9 7.11 5.55 6.66 5.55
Observaţie 1. În cazul în care criteriul cere optimizarea prin maximizare, utilitatea din linia k şi coloana j se determină cu relaţia:
;
Observaţie 2. În cazul în care criteriul impune optimizarea prin minimizare, utilitatea se determină cu relaţia:
;
Metoda Newmann – Morgenstern
Preview document
Conținut arhivă zip
- Optimizarea Transportului pe Calea Ferata.doc