Extras din proiect
Reţeaua naţională a drumurilor publice existentă în România în 2004 este ilustrată de cifrele de mai jos şi sub formă de hartă în Anexa D.2.1. Lungimea totală a reţelei rutiere publice a României în 2004 era de 79.454 km. Aceasta reprezintă o creştere de aproximativ 9% din 1990, după cum se arată în tabelul urmator:
Din totalul de 79.454 km, 15.712 km (19,8%) sunt drumuri naţionale şi 63.742 km drumuri judeţene şi locale. Exista doar 211 km de autostrada. Reţeaua este alcătuită din 20.880 km (26,3%) de drumuri pavate 2, 20.200 km (24,4%) de drumuri cu îmbrăcăminţi uşoare2 şi 38.374 km (48,3%) de drumuri pietruite şi de pământ. În principiu, întreaga reţea de drumuri naţionale este pavată, în timp ce o mare parte a reţelei de drumuri judeţene şi locale are doar îmbrăcăminţi uşoare sau este nepavată.
Densitatea globală a drumurilor publice este de 33,3 km/100 km1. Aceasta valoare este foarte scăzută prin comparaţie cu media UE de 110km/100 km1, după cum se arată în tabelul de mai jos, sugerând accesibilitate scăzută la reţeaua rutieră. Distribuţia drumurilor pe teritoriul ţării este în general uniformă, cu excepţia regiunii Bucureşti-Ilfov unde densitatea este mai mare.
Aceasta reprezintă o densitate cu mult mai scăzută decât cea din UE , atât din punct de vedere al densităţii pe 1.000 km2 cât şi pe populaţie. Nu există legătură prin intermediul autostrăzii cu reţeaua de autostrăzi din actualele state membre UE.
Traficul rutier în România a crescut de la o valoare MZA de 3.200 în 1990 la 5.500 în 2009.
Imediat după 1990, când au fost anulate restricţiile referitoare la utilizarea drumurilor pentru transportul de mărfuri pe distanţe mai mari de 50 km şi combustibilul şi autoturismele au devenit mai accesibile, s-a produs o creştere rapidă a traficului.
Între 1995 şi 2000 s-a înregistrat o uşoară scădere a traficului rutier mediu, ca rezultat al combinaţiei dintre două tendinţe opuse ( scăderea PIB şi modificarea alocării modale), în timp ce în perioada următoare (din 2000 până în 2009) s-a produs o creştere medie importantă, bazată pe creşterea mare a PIB. Ponderea în traficul rutier a vehiculelor grele a scăzut de la aproximativ
30% în 1990 la 23% în 2009, nivel ce se prevede a rămâne stabil.
Traficul rutier a înregistrat o creştere medie de 2,3% pe an din 1990, şi de 3,7% pe an din 2000 până în prezent. Se estimează ca va creşte cu o rată similară, ajungând la 6.800 MZA în 2015.
Conținut arhivă zip
- Transporturile din Romania.ppt