Amenajarea Statiunii Mamaia Sud

Cuprins proiect Cum descarc?

1. Istoricul statiunii Mamaia
2. Harta Mamaia
3. Delimitarea statiunii Mamaia
4. Cai de acces
o Cai de acces catre Constanta
o Cai de acces catre Mamaia
5. Resursele turistice ale zonei
6. Infrastuctura turistica actuala
o Infrastructura de transport
o Infrastructura de agrement
o Infrastructura de cazare
7. Proiecte de investitii in statiunea Mamaia
8. Propuneri de amenajare a statiunii
9. Masuri pentru conservarea si protectia mediului inconjurator
10. Bibliografie


Extras din proiect Cum descarc?

Situata la 6 km nord de Constanta, Mamaia este cea mai mare statiune de pe litoralul romanesc al Marii Negre, cunoscuta si sub numele de Perla Marii Negre. Perla rivierei romanesti este situata pe cordonul de nisip ce separa apele sarate ale Marii Negre de apele dulci ale lacului Siutghiol.
Legenda spune ca o frumoasa fecioara a fost furata de turci pentru a fi dusa in haremul lor din Orient. Disperata, fata a strigat dupa ajutor ,,Mama, mama!", tipatul sau, purtat de valuri, ajungand de pe corabie la tarm, iar satul pescaresc s-a numit de atunci Mamaia.
La inceputul secolului XX, Mamaia era o mica asezare de pescari, adunata pe locul nisipos, batut de vanturi si transformat intr-o succesiune de dune a caror inaltime atingea 4-5 m, acolo unde se gaseste astazi localitatea Mamaia Sat.
Mamaia a aparut din necesitatea ca orasul Constanta sa aiba o plaja moderna. La inceputul secolului XX, principala plaja a Constantei era situata ,,La Vii", spre faleza de sud a orasului, intr-o zona de vegetatie abundenta, a carei legatura cu orasul era facilitata din 1883, de o cale ferata. Constructia portului maritim al Constantei, care a demarat practic, in 1899, a impus mutarea acestei plaje. Se impunea, prin urmare, crearea unei noi plaje, corespunzatoare unei statiuni estivale moderne. Meritul revine profesorului Ion Banescu, primar al Constantei in anii 1905-1907, fiind considerat adevaratul intemeietor al Mamaiei. Din initiativa si la insistentele sale, Consiliul Comunal hotataste, in anul 1905, amenajarea unei viitoare statiuni pe limita de nisip in nordul Constantei, cu suprafata de 193 ha. Zona viitoarei statiuni era in acea perioada decat un cordon litoral pustiu, cu dune ce atingeau chiar si inaltimi de 5-7 m, la capatul caruia se aflau casele rare ale statiunii Mamaia, modesta asezare de pescari, strajuita la capatul dinspre lacul Siutghil, de o vestita moara de apa.
Din 1906, considerat primul an in care noua statiune a functionat, incepe configurarea constructiilor ce vor individualiza Mamaia, in principal, prin inaltarea pavilionului de bai. Conceput de arhitectul Petre Antonescu, stabilimentul, ridicat din lemne, semana cu o casa de munte romaneasca si consta din doua pavilioane lungi, terminate cu cate un elegant foisor; fiecare adapostea cate 56 de cabine. De asemenea, in acea prima vara, statiunea mai avea in dotare 45 de gherete mobile pentru barbati si 35 pentru femei. Aceste instalatii de inceput erau foarte importante pentru acea perioada. Ziarul bucurestean ,,La Roumanie" afirma, anticipand: ,,Constanta dispune azi de o plaja care o va pune in randul marilor statiuni balneare din Orient."
Inaugurarea oficiala a statiunii a avut loc pe 22 august 1906, cand doua trenuri (deja se construise si o cale ferata, gara fiind situata in zona actualului restaurant ,,Tic-Tac") au strabatut drumul de la Constanta pana la Mamaia intr-o ora si jumatate. Statiunea Baile Mamaia, cum era denumita, era arendata prin licitatie unui antreprenor, administratia orasului avand obligatia sa supravegheze asigurarea curateniei; in fiecare cabina existau: perie, pieptene, papuci, oglinda, costum de baie.
Statisticile primariei constantene consemneaza si numarul primilor turisti: peste 45000 in 1906. Autoritatile contracteaza cu arhitectul francez Ed. Redon intocmirea planului de sistematizare si parcelare a plajei in vederea unei valorificari complete, prin constructia de hoteluri, vile, parcuri, etc. Dar planul nu a prins contur, pana la Primul Razboi Mondial nu s-a inaltat mai nimic in afara pavilionului de bai: perimetrul construibil al statiunii este parcelat, multe loturi sunt vandute, apar si cateva vile mici, in 1913 incepe amenajarea unui parc- actiuni intrerupte de razboi.
In anii interbelici apar cca. 35 de vile situate mai ales in jurul actualului edificiu modernizat al clubului ,,Castel". De asemenea, tot in aceasta zona se construiesc in 1935, doua importante edificii ale statiunii: cazinoul si Casa Barcilor. Tot din 1935 dateaza si noul plan de parcelare al Mamaiei: perimetrul dintre actualul club Castel si satul Mamaia este impartit in 600 de loturi pentru vile si 12 loturi mai mari rezervate sanatoriilor si hotelurilor. In anul precedent fusese construita si prima vila mai mare, cu regim de hotel- vila Albatros, iar intre anii 1936-1938 se construieste un hotel propriu-zis: ,,Grand Hotel Rex". Capacitatea celor doua hoteluri si 35 de vile, era estimata in 1938, la 1067 de locuri, iar in 1939, conform statisticilor, statiunea a fost frecventata de 110506 turisti.
Dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, timp de peste un deceniu, nu s-au facut amenajari noi. Hotelul Bucuresti (actualul Yaky) si restaurantul cu acelasi nume (1957), amenajarea hotelului ,,Albatros" si a restaurantului bar Cazinou (ambele in 1958) sunt primele schimbari care se fac dupa razboi.
Primele ansambluri hoteliere ale Mamaiei se inalta in doar trei ani (1959-1962) pe locul unor mlastini desecate si acoperite cu nisip scos din lacul Siutghiol si de-a lungul acestuia se construieste soseaua. Acest prim ansamblu hotelier (cca. 10000 locuri) se intinde intre punctul ,,Pescarie" si extremitatea de atunci a statiunii unde sunt hotelurile ,,Modern", ,,Palas", ,,Central", ,,Pelican". In acelasi an, in vecinatatea nordica a statiunii, se inalta hotelurile ,,Tomis", ,,Midia" si ,,Histria". Urmeaza, in anii 1960-1961, ,,hotelurile lama", cu 8-10 etaje, perpendiculare pe faleza: ,,Aurora", ,,Meridian", ,,Doina", ,,Flora" si ,,Victoria", intre care se construiesc hoteluri mai mici, cu 4 etaje: ,,Dunarea", ,,Neptun", ,, Ovidiu". In 1962 isi primesc oaspetii cele doua mari hoteluri la intrarea in Mamaia, cu 14 etaje: ,,Parc" si ,,Perla", printre care se regasesc 5 hoteluri mai mici: ,,Dacia", ,,Pescarus", ,,Delfin", ,,Lotus" si ,,Select". Intregul ansamblu hotelier era insotit de magazine, bufete de plaja, tonete, un complex comercial. In 1963, se da in folosinta cladirea Teatrului de Vara. Tinand seama de caracterul linear al reliefului, pentru a-i sparge monotonia, arhitectii au alternat constructiile inalte cu altele mai mici.
O a doua etapa in extinderea statiunii debuteaza in 1966, cand sunt date in folosinta hotelurile ,,Siret", ,,Bicaz" si ,,Dorna", iar in anul urmator, in vecinatatea clubului ,,Castel" se inalta hotelurile ,,National" si ,,Unirea" (12 etaje) si Patria (14 etaje). In anul 1968, se deschid hotelurile ,,Riviera" (14 etaje) si ,,Majestic" (10 etaje), ,,Astoria", ,,Metropol", ,,Mercur" si ,,Minerva". In anul urmator, se construiesc alte 3 hoteluri plomba: ,,Junona", ,,Jupiter" si ,,Apollo". 
Indispensabile agrementului sunt si restaurantele; astefel, alaturi de Melody bar se deschid restaurantele cu specific, Orient, Vatra si Hanul Piratilor (toate construite in 1976), o sala de jocuri mecanice si popice (1968). De asemenea, in iulie 1967 isi incepea emisiunile estivale Radio Vacanta, unicul post de radio estival din lume care emite zilnic in 5 limbi.
Construirea in 1970 a celor 10 minihoteluri si vile din extremitatea nordica a statiunii, a oficiului postal, a hotelului ,,Caraiman I", amenajarea restaurantului ,,Castel" si intrarea in circuitul public la intreaga capacitate a Satului de Vacanta (1973) incheie o noua etapa in structura Mamaiei. In 1971 s-a dat in folosinta statia Peco de pe B-dul Lenin, a inceput circulatia minicarelor, s-a infiintat discoteca ,,Sunquest" si au fost construite primele piscine.
Deceniul urmator (1975-1985) se construiesc alte hoteluri (,,Caraiman II", ,,Condor", ,,Alcor", ,,Vega", ,,Amiral", ,,Ambasador", ,,Savoi" si ,,Lido"), care se particularizeaza fata de cele precedente prin calitatea si diversitatea dotarilor.
In ceea ce priveste agrementul, se cosntruieste o pista de teleschi pe lacul Siutghiol (1975), mai multe debarcadere, terenuri de tenis, se deschid discoteci, baze nautice pentru practicarea windsurfului, se instaleaza tobogane acvatice, etc. In august, 1985 este dat in folosinta si popasul turistic Mamaia, situat la 2 km de ultima cladire a statiunii (cel mai mare si mai modern de pe intreg litoralul).
In 1987 si-au petrecut vacanta aici, in mod organizat, peste 352000 de turisti, dintre care 90000 au fost de peste hotare. 
Incepand cu anii ?90 pana in ziua de azi, s-au facut diverse investitii in statiunea Mamaia, construindu-se si reamenajandu-se in special cluburi, terase, restaurante, dar si hoteluri de 4 si 5 stele, majoritatea in partea de nord a statiunii (in ultimii ani: ,,Phoenicia Holiday Resort", Hotel ,,Marina Regia Residence", Hotel ,,Vega", Complex Verona, Hotel ,,Golden Tulip").


Fisiere in arhiva (3):

  • Amenajarea Statiunii Mamaia Sud.docx
  • Amenajarea Statiunii Mamaia Sud.pptx
  • Cuprins proiect mamaia sud.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!