Cuprins
- - Introducere
- - Studiul actual al cunoașterii în domeniu
- - Material și metodă:
- -Structura chestionarului
- - Analiza datelor secundare culese de la INSSE
- - Analiza datelor primare:
- -Analiza chestionarului
- -Analiza frcvențelor și a corelației
Extras din proiect
Introducere
Dorința de a cunoaște oferă posibilitate omului să exploreze, să experimenteze, să-și lărgească limitele universului, fiind pus în situații neașteptate, aventuroase. Astfel s-a condus la deplasări,care chiar dacă nu erau destinate unor activități de cercetare, au dat naștere unui turism considerat de aventură. De cele mai multe ori, aventura se aseamănă cu o călătorie în care poți descoperi lucruri noi. Când pleci într-o călătorie te cunoști pe tine însuți, pentru că ai în jur oameni necunoscuți, locuri noi și începi să analizezi și să observi totul pentru a învăța.
Principalele scopuri ale studiului vizează promovarea dezvoltării turismului de aventură din Transilvania în rândul celor pasionați, indiferent de vârstă. Un alt scop ar fi, sprijinirea antreprenorilor care doresc să creeze produse și servicii ale pieței, dar și sprijinirea organizațiilor care oferă astfel de servicii în folosul comunității. Studiul se axează pe zonele din Transilvania, în special pe județul Alba, fiind analizată și evoluția cererii turistice în acest județ.
Stadiul actual al cunoașterii în domeniu
Turismul este un sector al economiei naționale ce are posibilitatea de a contribui semnificativ la dezvoltarea economică a țării. Turismul de aventură presupune o activitate în aer liber sau o combinație de activități într-un anumit mediu. Deși în țara noastră nu este decât o formă de turism de nișă, pe plan internațional, aceasta se constituie într-o parte importantă a ofertei turistice. În studiul de față, se va încerca dezvoltarea noțiunii de turism de aventură, precum și căutarea indicilor care să arate efectele solidizării unui astfel de produs turistic, prin analiza potențialului turistic și a posibilelor beneficii aduse. (Tomescu, 2015)
Gabor (2010) remarcă faptul că, la nivel intenațional, dezvoltarea turismului de aventură este măsurată cu ajutorul ATDI - Adventure Tourism Development Index (Indicele Dezvoltării Turismului de Aventură) care este format din zece piloni, astfel: politica de dezvoltare durabilă a guvernelor, siguranță și securitate, infrastructura turistică, resursele naturale, resursele culturale, renumele mondial aferent activității de turism de aventură, antreprenoriat, resurse umane, sănătate și imagine. Nevoia de adrenalină a turiștilor a constituit „ideea de afacere” a unor antreprenori care își promovează - cel mai adesea - cu ajutorul paginilor web acest „business”. Acest indicator ierarhizează țările pe baza celor zece principii ale competitivității pieței aventurii, propuse de Xola Consulting, principii care au pornit de la observațiile despre caracteristicile unice ale produselor și pieței turismului de aventură din 2007. România, ca destinație a turismului de aventură, dispune de un enorm potențial de practicare a activităților specifice. Lucrarea totodată cuprinde principalele tipuri de turism de aventură practicate în România, precum și argumente în acest sens, cu scopul de a aduce o contribuție importantă referitoare la percepția turismului de aventură ca formă de manifestare a antreprenoriatului, pentru a încuraja inițierea și dezvoltarea afacerilor în acest domeniu.
Material și metodă
Studiul de față prezintă atât date primare cât și date secundare. Analiza datelor primare s-a realizat cu ajutorul anchetei (chestionar), iar analiza datelor secundare a fost preluată de la INSSE.
Structura chestionarului
Chestionarul a fost implementat în județele Alba și Cluj, în luna aprilie, față în față cu respondenții, axându-ne pe categoria locuitorilor din Transilvania.
Structura chestionarului (Anexa I) constă din partea introductivă, s-a prezentat pe scurt scopul, motivul cercetării, s-a menționat timpul necesar pretestării, continuând cu întrebările introductive: s-au adresat întrebări generale, cu scopul de a iniția conversația (Practicați turismul de aventură?), s-a continuat cu întrebările specifice, strict legate de tema abordată (Ce tip de transport preferați în călătoriile de aventură?, La care din următoarele zone ați practica turismul de aventură?...), la încheiere s-au adresat întrebările de identificare, pentru a obține informații privind eșantionul ales (genul, vârsta), spațiu pentru comentarii, adresă de mulțumire pentru participare.
Chestionarul conține atât întrebări deschise:
- nenumerice (Numiți o destinație turistică din Transilvania, unde ați practicat turismul de aventură și ați recomanda-o altor turiști!)
- numerice(În ce categorie de vârstă vă aflați?).
Întrebări închise: dihotomice (Practicați turismul de aventură?), multidihotomice:
- cu un răspuns unic: Care este perioada preferată pentru astfel de călătorii? (o singură variantă de răspuns)
Primăvară
Vară
Toamnă
Iarnă
- cu răspuns multiplu: Alegeți câteva din următoarele activități pe care le-ați practica în astfel de călătorii
- Alpinism
- Drumeții
- Călărie
- Sporturi de iarnă
- Înot
- Pescuit
- Ciclism montan
- Altele (Specificați) ..
Întrebări de tip scală [Pe o scală de la 1 la 5 (unde 1 cea mai mică notă, 5 cea mai mare) ce notă ați acorda următoarelor forme de turism?]
Bibliografie
1.Gabor M.R.,2010, Și noi putem reuși (2) Sinteze tematice, Proiect ReCADD - Rețea de cluburi pentru promovarea adaptabilității și dezvoltării durabile FSE - POSDRU 39/3.2/G/37787, Universitatea Petru Maior din Tîrgu Mureș, România.
2. Tomescu I. E., 2015, Perspective ale Turismului de Aventură în România, ECOSTUDENT - Revistă de cercetare științifică a studenților economiști, 5-8.
- ** http://www.insse.ro/cms/ro, ultima accesare 18.06.2018
- ** http://www.romaniaturistica.ro/turism-de-aventura
- ** http://www.utgjiu.ro/ecostudent/ecostudent/pdf/2015-05/1_Tomescu%20Ionela-Evelyna.pdf
Preview document
Conținut arhivă zip
- Studiu privind turismul de aventura in Transilvania.docx